Kwaliteit & MDR

Onze producten zijn medische hulpmiddelen. Ze vallen onder de Medical Device Regulation (MDR) in klasse 1. In de MDR staan wettelijke regels voor medische hulpmiddelen. Dit betekent dat wij bij het ontwikkelen, produceren, onderhouden en reviseren van onze hulpmiddelen voldoen aan de eisen die in de MDR gesteld worden. Hiervoor hebben wij een kwaliteitsafdeling.

Ook hebben we een afdeling die zich focust op het kwalificeren van combinaties tussen rolstoelen en hulpaandrijvingen. Ook ontwikkelen we bevestigingsbrackets om de rolstoelen en aandrijvingen aan elkaar te bevestigen. Wij vinden het belangrijk om onze producten op een veilige manier te combineren met handbewogen rolstoelen van verschillende merken en fabrikanten. Daarom besteden we hier veel aandacht aan.

Alber hulpaandrijvingen combineren met rolstoelen

Onze hulpaandrijvingen kunnen met de meeste handbewogen rolstoelen gecombineerd worden. We volgen in grote lijnen de volgende stappen voordat een Alber hulpmiddel in combinatie met een rolstoel wordt goedgekeurd en er een bevestigingsbracket wordt ontwikkeld:

  1. We beoordelen de constructie van de rolstoel en de combinatiemogelijkheden
  2. We maken een 3D CAD tekening van de rolstoel
  3. We ontwikkelen een prototype van de bracket
  4. We berekenen de sterkte van de bracket
  5. We testen de combinatie van rolstoel met Alber hulpmiddel volgens ISO 7176-1/-2/10: dynamische en statische belasting en nemen van obstakels
  6. We testen de duurzaamheid volgens ISO 7176-8 (Double Drum test en valproef)
  7. We leggen alle testresultaten vast
  8. We nemen de bracket in de Alber bracketlijst op

Er worden ‘combination agreements’ oftwel convenanten opgesteld tussen de fabrikanten van de handbewogen rolstoelen en Alber voor goedgekeurde combinaties.

Als fabrikanten van rolstoelen een nieuwe handbewogen rolstoel hebben ontwikkeld, kunnen ze Alber benaderen. Wij kunnen dan onderzoeken of de nieuwe rolstoel gecombineerd kan worden met een Alber hulpaandrijving. Indien mogelijk, kunnen we hiervoor een bevestigingsbracket laten ontwikkelen. Zo zorgen we ervoor dat gebruikers de mogelijkheid hebben om een Alber hulpmiddel te combineren met hun nieuwe handbewogen rolstoel.

Crashtesten

Onze hulpaandrijvingen zijn altijd eenvoudig af te koppelen, zodat ze in de auto kunnen worden meegenomen. Om de veiligheid te garanderen, doen we een crashtest. Een crashtest is een simulatie van een frontale botsing. Als een rolstoel of hulpmiddel deze test heeft doorstaan, wordt deze (volgens de ISO 7176-19 norm) als veilig bestempeld. Als de rolstoel en het hulpmiddel worden meegenomen in een taxi, dan moeten deze zijn voorzien van een crashtest volgens de vereiste ISO 7167-19 norm.

Diverse Alber hulpaandrijvingen zijn gecrashtest volgens de vereiste ISO 7176-19 norm. De Alber hulpaandrijvingen zijn gecrashtest als het te verwachten is dat deze ook in de taxi meegenomen worden en aan de rolstoel gemonteerd blijven. De volgende Alber hulpaandrijvingen zijn succesvol gecrashtest:

  • Alber e-motion M15/M25/DuoDrive
  • Alber e-fix E25/26/35/36
  • Viamobil V25

Voor veilig gebruik in de taxi is het ook van belang om niet alleen te kijken of het Alber hulpmiddel gecrashtest is, maar ook of de rolstoel gecrashtest is. Daarnaast moet gekeken worden hoe deze op de juiste manier vastgezet kan worden in de taxi.